Despre diete, decepții și speranțe

 

 

 

 

 

 

 

 

V-am rămas datoare de dinainte de Paște cu câteva explicații legate de slăbit, diete, alimentație, greșeli de nutriție, calorii și alte coșmaruri iscate de cântar, frigider și bucătărie. Cu scuzele de rigoare (pe care le-ați auzit déjà: casa, gradina, cadouri, iepuraș de Paște…), mă achit acum de datorie. Voila!

Nota: Editorii foto pentru acest post, dupa cum va veti da seama, au fost Anastasia si Matei.

În general nu îmi bag nasul unde nu-mi fierbe oala, adică în sertarul cu reviste  al soțului meu. Nu pentru că aș putea da acolo peste cine știe ce reviste deocheate (Soțul meu e un gentlemen, pentru Dumnezeu, le ține sub pat!Ha-ha, glumesc! ), ci pentru că nu mă interesează revistele lui ”de forțoși”, cum spune Matei (minunea mea de băiat). Nu mi-am propus niciodată să-mi dezvolt masa musculară, să împing sute de kilograme de la piept, nici să am bicepșii cât coapsele lui Beyonce, și nici nu cred că pe vreuna dintre voi o interesează așa ceva. (Au ba?!)  Totuși, în dimineața aceea, văzându-l cu câtă atenție studiază paginile (atât de absorbit de-aș fi putut să-I pun sare în cafea și piper pe rană și n-ar fi băgat de seamă), mi-am zis că trebuie fie niscaiva taine demne de pătruns în revistele acelea. Așa că,pe la trei, când s-a lăsat liniștea leneșă în casă, ca în orice după-amiază de duminică, am făcut ceva ce nici o nevastă cuminte/ doamnă rafinată/femeie inteligentă nu se cuvine să facă: am cedat curiozității și mi-am cufundat mâinile și ochii în paginile doldora de testosteron  ale revistelor omului meu.

Ei bine, de data aceasta curiozitatea nu a omorât pisica, ci, dimpotrivă, mi-a dat subiecte de scris și apă la moară. Se pare  că atunci când trebuie să slăbească nici femeile nu sunt de pe Venus și nici bărbații de pe Marte, ci suntem toți făcuți din carne și oase și… țesut adipos! Avem aceleași speranțe, facem aceleași sacrificii și repetăm aceleași greșeli.

 

Tocmai de aceea îmi iau libertatea de a cita (parțial) două articole găsite în revistele de forțoși ale soțului meu, perfect aplicabile și pentru trupurile noastre fragile, delicate, sublime, dar chinuite de căutarea obsedantă a perfecțiunii.

Primul, ”10 greșeli în dietă” , este scris de Daniel Oprea, campion balcanic la culturism, și a fost publicat în numărul 2 al revistei Culturism & Fitness.  Iată ce greșeli identifică domnul Oprea (nu le voi scrie pe toate pentru că nu ne interesează pe noi, femeile):

” (…) 3. O greșeală frecventă este aceea de a nu avea o zi în care se poate trișa. Sub aspect psihic această zi este important, oferind resurse pentru a continua dieta. Este de preferat ca masa la care veți mânca ”altceva” să aibă loc dimineața, lăsând posibilitatea organismului să ardă pe parcursul zilei surplusul de calorii. (Nu exagerați, însă, cu indulgența!)

4. O dietă eșuează de cele mai multe ori atunci când planificarea întregului demers este defectuoasă. În nici un caz dieta nu trebuie privită ca o situație temporară sau ca un supliciu pe care trebuie să-l acceptați, ci ca un mod de viață nou și sănătos.

5. O altă situație care generează eșecul este aceea în care cel care vrea să slăbească nu mănâncă suficient. Organismul nu distinge între reducerea moderată a numărului de calorii și înfometare și ca atare va reduce rata metabolică pentru a combate deficitul caloric. Pentru a face față acestui efect boomerang este necesar să creșteți rata metabolică prin antrenament, să stabiliți un deficit caloric de aprox. 200 de calorii sub nivelul de menținere și să împărțiți totalul caloriilor ingerate în 4-6 mese. (…)

7. Nu e o idée prea bună să țineți diete pe care le găsiți prin tot felul de reviste, ci mai degrabă să le utilizați ca pe un ghid de principiu. Dieta e o chestiune absolut individuală, așa cum fiecare individ este unic.

8. Atunci când v-ați propus să urmați o dietă este bine să evitați consumul de alcool (aduce un plus de calorii pe care organismul le metabolizează mai degrabă ca pe grăsime, decât ca pe carbohidrați). (…)

9. Nu faceți modificări prea mari (și prea dese, adaug eu) într-o dietă. Lăsați timp organismului să se obișnuiască. (…)

10. Una dintre greșelile majore este aceea în care cel care ține o dietă nu bea suficientă apă. Lipsa apei poate creea senzația de foame și conduce la deshidratare. Apa este responsabilă de detoxifierea organismului , precum și de buna funcționare a sistemelor acestuia.(…) ”

 

Al doilea articol, este semnat de Valentin Vasile –  cunoscut nutriționist, cu peste 13 ani de experiență, responsabil pentru siluetele impecabile ale unor celebrități autohtone, precum Roxana Ionescu, Maria Lucia Hohan, Maia Morgenstern,  autorul cărții ”Stil de viață, nu dietă” – și a fost publicat în revista ”Bfresh”, nr. 21, editată de World Class Romania. Iată ce spune domnul nutriționist:

” Cea mai frecventă greșeală pe care o fac cei care vor să slăbească este faptul că încă cred în diete. Nu există scurtătură câtre un corp suplu și sănătos. Cu cât realizează mai repede că singura cale este să adopte o alimentație sănătoasă, să își reduce gustul și apetitul, că sportul trebuie să devină o parte din fiecare zi a lor și că acesta este un obiectiv permanent, nu unul pe termen scurt, cu atât își vor atinge mai repede obiectivul.(…)

Revoluția din propria farfurie constă în pași mici, dar care au efecte importante pentru sănătatea corpului tău: să știi și să aplici faptul că la fiecare masă ar trebui să ai alimente de origine vegetală, de preferat în stare crudă, să nu combini carnea decât cu legume, să nu gătești și să nu servești feluri de mâncare care sunt compuse din mai mult de trei grupe alimentare (de preferat ar fi doar două grupe) , să mănânci fructele simple, necombinate, de preferat pe stomacul gol și niciodată să nu le servești ca desert, să nu mănânci mai mult de un fel de mâncare la aceeași masă, în schimb să iei cinci sau chiar șase mese mici pe zi…

(…) Cea mai bună strategie de a te menține sănătos este să ai o alimentație echilibrată și variată, care din punctul meu de vedere, ar trebui să includă toate grupele de alimente, să acorzi atenție sursei din care provin alimentele pe care le consumi, să le combini correct, să le gătești astfel încât să activezi o arie cât mai mare din nutrienții pe care le conțin și pe cât posibil să inactivezi anti-nutrienții și toxinele din alimente.” (Mai multe detalii găsiți pe www.stildeviatanudieta.ro)

Pentru cele care nu sunt foarte lămurite care-i treaba cu grupele astea alimentare, am postat mai jos celebra piramidă a alimentelor. O singură privire aruncată asupra ei vă va lămuri pe dată.

Să vă fie de folos!

 

 

postari similare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *