Cel mai frumos dar din lume

 

 

 

 

 

Cu 14 ani in urmă, într-o zi ca asta, pe o vreme ca asta, am întâlnit una dintre cele mai luminoase femei ce-au existat vreodată: Steaua Nordului ascunsă sub o claie de păr și o șapcă de baseball, într-un trup mărunțel. (Să ne înțelegem, am scris Steaua Nordului doar așa, de dragul simbolisticii. In realitate femeia asta era un trib de licurici la un spectacol de artificii.) S-a așezat pe scaun, și-a lăsat alături rucsacul minuscul și, timp de câteva minute, întreaga atenție i-a fost captată de o rană proaspătă, ce îi sângera pe genunchiul drept. ”Am dansat cu niște copii și am căzut”, mi-a explicat fără să ridice ochii…

Așa a debutat întâlnirea mea cu Anita Rodick , femeia care a născocit The Body Shop, una dintre cele mai interesante companii cosmetice din întreaga lume – o adevărată carte de povești.

Primul magazin l-a deschis pe o stradă lăturalnică din Brighton, Sussex. Ca să atragă clienții, după ce parca mașina la câteva străzi depărtare, parfuma drumul până la magazin cu aromă de căpșuni. Oamenii se lăsau duși de miros, exact ca pisoiașii din desenele lui Walt Disney. ”Era foarte amuzant. Nu știu de ce am ales căpșunile. Atunci mi s-a părut cel mai interesant miros. În Anglia găsești căpșuni doar două luni pe an. Se pare că ideea a avut succes pentru că, imediat după aceea, o bancă din Londra m-a întrebat dacă pot face un parfum cu aromă de bani vechi.”

Magazinul minuscul în care și-a început afacerea era situat lângă o firmă de pompe funebre. ”Vecinilor mei nu le-a plăcut cum sună The Body Shop (în engleză body înseamnă și corp neânsuflețit) . Mi-au trimis o scrisoare prin care îmi cereau să schimb numele magazinului. Cum era să fac așa ceva? Mai ales după ce îmi dădusem ultimii bani ca să inscripționez firma cu litere aurite. Așa că am trimis o scrisoare unui ziar. ”Sunt o femeiue săracă de 33 de ani. Soțul m-a părăsit și străbate America de Sud călare pe un cal. Mă întrețin singură, dar am fost intimidată de mafie. Magazinul meu se numește The Body Shop… etc, etc.” Probabil nu am fost destul de coerentă, pentru că cititorii ziarului au crezut că e vorba de un sex shop și s-au îngesuit sa vadă despre ce e vorba. A fost singura publicitate pe care am făcut-o vreodată pentru magazin și a fost gratuită. ”

Fiecare produs de pe raft are o istorioară. ”Găsisem o rețetă romană foarte veche pentru o cremă din miere de albine, ulei de migdale și apă de trandafiri. Am făcut vreo 40 de borcănele, le-am pus pe raft, le-am pus etichetele. A doua zi, când am deschis produsul tester am observat că în interior, totul  era acoperit de puncte negre. În timp ce noi ambalam crema, venise un roi de albine și lăsase aceste urme. Așa că am adăgat pe etichete: Nu vă îngrijorați din pricina punctelor negre. Sunt de la albine. Pur și simplu îndepărtați-le cu o lingură.”

Multe dintre rețetele produselor The Body shop au fost învățate de Anita de la mama sa. ”Mama era cu totul specială. Ea făce totul altfel decât restul lumii. În anii 30 a emigrat în Anglia. Uleiul de măsline era pentru ea o adevărată minune. Îl folosea la orice, chiar și în loc de săpun. Amesteca uleiul de măsline cu sare și ne freca pe tot corpul. Sau lua cenușa din foc și o amesteca cu suc de lămâie ca să ne îndepărteze părul de pe mâini. Și spunea întruna povești despre viața în Italia, despre familia noastră, care mi se par mai fascinante decât orice altă pildă din religie. Mama era uimitoare.”

Fragmentele în italice de mai sus au fost publicate imediat după întâlnirea mea cu Anita in revista ELLE. Mai târziu, în 2007, Anita Rodick s-a transformat în lumină. Din fericire , desi compania a fost preluată de LOreal, pierzând (și îmi asum ceea ce spun) mult din credibilitatea ce i se acorda, proiectele minunate începute de ea, legate de protecția mediului și drepturile omului, au continuat și s-au dezvoltat.  Așa se face că, în fiecare an, o mare parte din cadourile dăruite de mine de Crăciun provin de la The Body Shop și…

…. cred că Moș Crăciun m-a văzut (sau poate i-a șoptit Anita), pentru că anul acesta The Body Shop m-a ales să fiu blogger ambasador pentru campania Children in Education. Ce presupune această campanie? Pentru fiecare cadou cumpărat în luna decembrie  – nu contează cât de mare sau de mic – The Body Shop  va dona catre War Child (o organizatie de caritate ce sprijina copiii din zonele afectate de razboi) 4 pence (aproximativ 0,25 lei) pentru a finanța o oră la școală pentru un copil, în 4 tari afectate de razboi: Republica Democratica Congo, Republica Centr-africană, Iordania și Uganda.  E simplu: cumperi un cadou, salvezi un copil (căci pentru acești copii, a-i trimite la scoala înseamna a le salva viata.)

 

 

Matilda are 13 ani, locuieste in Darfur si a crezut mereu ca școala nu este deschisă pentru copiii saraci, ca ea. și totusi, cu ajutorul War Child,  de anul trecut merge la ore. Acum știe să scrie și să citească. ”Cred că educația este secretul pentru ca visele să se împlinească”, spune ea oricui o întreabă.

Craciunul acesta, te rog, implinește un vis pentru un copil ca Matilda!

 

 

 

 

Pe www.thebodyshop.com/education gasesti detalii despre campanie. Intre timp, eu te voi tine la curent cu toate lucrurile minunate pe care le poti cumpara, dăruindu-le celor dragi bucurie și viață unui copil mai puțin norocos. Ne vedem maine cu prima lista de cumparaturi The Body Shop, facută de copiii mei.

 

 

 

 

 

 

 

postari similare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *